ilość potasu

Jeśli chcesz schudnąć, to jedyną słuszną drogą jest zmiana nawyków żywieniowych. Możesz to zrobić w Klubie Kasi

Organizm człowieka składa się z setek minerałów, a niedobór jednego z nich, może prowadzić do poważnych problemów z funkcjonowaniem. Jednym z takich minerałów jest potas, dostępny w większości naturalnych produktów spożywczych. Jeśli nie dostarczamy go w odpowiedniej ilości, narażamy nasz organizm na różne problemy zdrowotne. O tym, jak poważne jest zagrożenie świadczy fakt, że jedynie kilka procent osób w Polsce, je wystarczająco dużo warzyw i owoców, by zaspokoić zapotrzebowanie na ten minerał. Wynosi ono około 4700 mg dziennie.

Większość osób, przyjmuje mniej, niż 2600 mg potasu, co wynika z jedzenia dużej ilości pokarmów przetworzonych. Jeśli na Twoim talerzu warzywa pojawiają się sporadycznie, a zamiast nich, wolisz pieczywo, frytki czy energy-drinki, może u Ciebie dojść do obniżenia poziomu potasu.

Niedobór minerałów może mieć niekorzystne działanie na cały organizm, ponieważ wpływają one na przewodnictwo nerwowe, ciśnienie w komórkach czy stan mięśni. Jeśli zaczyna Ci brakować takich minerałów, jak potas, mogą pojawić się u Ciebie objawy uboczne, sugerujące wiele innych chorób.

pszenica_baner_1

Równowaga soli mineralnych w organizmie

Potas, wraz z wapniem, magnezem i sodem, stanowi główny składnik płynów w organizmie. U osoby, która ma zbyt niski poziom potasu, występuje ryzyko pojawienia się skurczów. Często dotyczą one także mięśnia sercowego, co przekłada się na pojawienie arytmii. Osoby, które mają niski poziom potasu, mają większe ryzyko wystąpienia zawału i chorób sercowo-naczyniowych.

Bardzo ważnym działaniem potasu, jest jego wpływ na przewodnictwo nerwowe, oraz ciśnienie. Osoby z nadciśnieniem bardzo często cierpią na niedobór potasu, ponieważ … jest on wydalany przez organizm pod wpływem leków moczopędnych. Prowadzi to do błędnego koła, z którego lekarze starają się wyjść, podając pacjentom potas w formie trudno przyswajalnych tabletek.

Okazuje się, że stosowanie większych ilości potasu w formie warzyw i owoców, może przywrócić prawidłowe ciśnienie.

To nie koniec właściwości zdrowotnych potasu. Jedzenie owoców i warzyw przyczynia się także do zmniejszenia ilości cholesterolu we krwi. Choroby układu krwionośnego są ze sobą powiązane, dlatego obniżenie ciśnienia, zwykle wiąże się z poprawieniem stanu serca i zmniejszeniem ryzyka zawału. Badania przeprowadzone na Harvardzie wskazują, że osoby jedzące więcej potasu, mają znacznie niższe ciśnienie i ryzyko zawału, niż te, które jedzą go za mało.

Niedobór potasu ma wpływa także na osłabienie mięśni. Inne objawy zbyt niskiej ilości potasu w organizmie, to na przykład:

Jak już wspominałam, niedobór potasu wynika zwykle z tego, że w naszej diecie jest za dużo produktów przetworzonych. Zawierają one bardzo dużo sodu, pierwiastka, który wpływa na usuwanie potasu z organizmu. Niedobór może być spowodowany także stosowanymi lekami, co w połączeniu z niedoborem potasu w diecie, prowadzi do poważnych objawów ubocznych.

Popularne: Ten napój szybko i skutecznie obniża ciśnienie krwi!

Potasu brakuje w organizmie także wtedy, gdy cierpimy na hipokalemię lub przyjmujemy antybiotyki. Hipokalemia to także objaw niektórych chorób nerek i przerostu tarczycy.

Na jego niedobór mogą cierpieć także osoby, które często wymiotują lub cierpią biegunki, a także stosują leki przeczyszczające.

To także powszechny objaw przy AIDS, chorobie alkoholowej lub zaburzeniach odżywiania.

W jakiej formie należy przyjmować potas?

ilość potasu

Zanim zaczniemy przyjmować potas w formie diety ze zwiększoną ilością warzyw, lub w formie tabletek, warto zadać sobie pytanie, czy ten minerał można przedawkować. Na szczęście, organizm ma skuteczne mechanizmy autoregulacji i dzięki temu, przedawkowanie potasu nie jest możliwe. Nadmiaru tego pierwiastka powinny unikać jedynie osoby chorujące na nerki.

Z przyjmowaniem preparatów zawierających potas, powinny się wstrzymać osoby chorujące na serce, ponieważ przyjęcie zbyt dużej dawki tego minerału, może doprowadzić do zaburzeń pracy serca.

Jeśli chcesz zwiększyć ilość potasu w swojej diecie, zacznij od tradycyjnej, najlepszej porady – jedz więcej zdrowych warzyw i owoców.

Warto zwrócić uwagę na te produkty, które są szczególnie bogate w potas. Przykładowo, banany są uważane za dobre źródło tego pierwiastka, ale awokado, zawiera go nawet 2 razy więcej.

Dużą zawartość tego pierwiastka znajdziemy w takich produktach, jak:

  • botwinka

  • pieczone ziemniaki (lub gotowane w mundurkach)

  • czarna fasola

  • banany

  • łosoś

  • marchewki

  • szpinak

  • brokuły

  • pomidory

  • suszone owoce

Warto zwrócić uwagę na to, by wybierać produkty o dużej zawartości potasu, ale pozbawione nadmiaru tłuszczu i kalorii.

Bardzo dobrym źródłem tego pierwiastka, są takie warzywa, jak szpinak, buraki, brokuły, marchewki, cukinia i koper.

Popularne: Zrzuć zbędne centymetry w talii używając tego jednego produktu

Jak skutecznie zwalczyć skurcze mięśni?

Często nie zdajemy sobie sprawy, że wiele substancji działa na siebie przeciwnpotas w diecieie. Taką parą jest potas oraz sód – sód ma negatywny wpływ na organizm, natomiast potas, wręcz przeciwnie.

Okazuje się, że jedzenie słonych potraw, wpływa negatywnie na przyswajanie potasu. Nieporozumieniem jest na przykład jedzenie mocno posolonych warzyw. Jeśli stosunek sodu do potasu w posiłku wynosi 2 do 1, to całkowicie niszczy to zalety zdrowotne bohatera tego artykułu.

Staraj się jeść jak najmniej produktów konserwowanych, ponieważ mogą one zawierać ogromne ilości soli i pustych kalorii, a być pozbawione składników odżywczych.

Jedz nieprzetworzone produkty, które pochodzą z Twojej okolicy (o ile nie mieszkasz w dużym mieście), ponieważ mają one znacznie lepszy stosunek potasu do sodu.

Sól nie jest tak szkodliwa, jeśli używasz jej zdrowych wersji. Najlepszy skład ma sól himalajska, która zawiera znacznie mniej potasu oraz więcej minerałów niż inne odmiany soli.

Niski poziom potasu prowadzi do powstania skurczów mięśni – szczególnie nóg. Narzekają na nie przede wszystkim osoby w starszym wieku. Zamiast stosować różne preparaty obiecujące poprawę stanu mięśni, znacznie lepiej jest postawić na prawidłową dietę.

Zobacz także:

Nawyki, które pogarszają Twoje problemy z tarczycą

Poznaj 9 odchudzających herbatek, które pomogą zrzucić zbędne kilogramy

Comments

komentarze