oliwa z oliwek
pixabay.com

Katarzyna Gurbacka
Dietetyk
Promotor Zdrowego Odżywiania
Autorka Diety Venus

Wiele osób wpada w pułapkę eliminowania z diety tłuszczów, w nadziei, że szybko odzyskają zgrabną figurę. Nasz mózg w 60% składa się z tłuszczów, a ten składnik diety nie tylko nie jest szkodliwy, ale niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. W utrzymaniu zgrabnej sylwetki i witalności kluczowe jest dostarczanie organizmowi tłuszczów najwyższej jakości, np. oliwy z oliwek bogatej w kwasy omega 3. Poznaj popularne mity na temat tłuszczów w diecie.

Mit 1 – tłuszcze są niezdrowe i należy je wyeliminować z diety

Nasz organizm potrzebuje odpowiedniej dawki tłuszczów, której dostarczenie zaowocuje: dobrym nastrojem, świetną kondycją skóry, włosów, paznokci, obniżonym ryzykiem raka i demencji. Tłuszcz zużywany jest do budowy tkanek. Niedobór tłuszczów w diecie da niepokojące objawy w postaci: suchej, swędzącej, łuszczącej się skóry, łamliwych, słabych paznokci i sztywności stawów.

Popularne: Najlepsze rodzaje tłuszczu w czasie odchudzania?

Wyselekcjonowane tłuszcze (nienasycone kwasy tłuszczowe) chronią nasze zdrowie:

– przyspieszają metabolizm
– pobudzają spalanie tłuszczu
– dają uczucie sytości
– regulują poziom cholesterolu
– obniżają ryzyko cukrzycy typu B
– obniżają ryzyko chorób serca

Mit 2 – spożywanie tłuszczów powoduje tycie

Prawda jest taka, że dostarczając organizmowi wartościowe tłuszcze w odpowiednich proporcjach, nie tylko nie przybieramy na wadze, ale przyspieszamy odchudzanie, zachowując przy tym zdrowie i witalność. Jeśli zbyt restrykcyjnie ograniczymy tłuszcze w diecie, nasz organizm zacznie domagać się cukru.

Mit 3 – tylko tłuszcze roślinne są zdrowe

W tym micie jest ziarnko prawdy. Nasycone kwasy tłuszczowe pochodzące od zwierząt z upraw przemysłowych, niekorzystnie działają na nasze zdrowie. Spożywane w nadmiarze podnoszą poziom złego cholesterolu, mogą prowadzić do miażdżycy, zbyt wysokiego ciśnienia, a nawet zaburzeń rytmu serca. Źródłem tłuszczów odzwierzęcych są przetwory mleka krowiego (masło, śmietana, żółty ser), a także: boczek, smalec, słonina, tłuste mięso, szynka. Jakość tłuszczów odzwierzęcych i ich działanie na nasz organizm zmienia się, gdy wybierzemy produkty z upraw ekologicznych, gdzie zwierzęta odżywiały się trawą. Produkty odzwierzęce z hodowli tradycyjnych zawierają odpowiedni stosunek kwasów Omega 3 do Omega 6.

olej kokosowy na odchudzanie

Również tłuszcz roślinny tłuszczowi nierówny. Wybierajmy oliwy z pierwszego tłoczenia i nierafinowane oleje, wyciskane na zimno, np. kokosowy, lniany, rzepakowy, oliwę z oliwek. Nawet osławione oleje roślinne, poddane utwardzaniu metodą uwodornienia, zmieniają się w szkodliwe tłuszcze trans. Są one odpowiedzialne za wzrost złego cholesterolu i obniżenie dobrego. Zmieniony skład chemiczny i utrata dobroczynnych składników w procesie utwardzania sprawiają, że produkt tylko wygląda dobrze, ale już nie wydziela intensywnego zapachu i nie sprzyja zdrowiu. Nierafinowany olej kokosowy poznamy po intensywnym zapachu, powinna też widnieć informacja na opakowaniu, że jest to produkt z pierwszego tłoczenia.

Źródła zdrowych tłuszczów to:

  • oleje i oliwy pochodzenia roślinnego, z pierwszego tłoczenia, wyciskane na zimno
  • awokado
  • orzechy
  • tłuste ryby, jak sardynki, makrela, łosoś, śledź, które są źródłem witaminy D
  • produkty pochodzenia zwierzęcego z upraw ekologicznych (karmionych trawą tradycyjnymi metodami)
  • orzechy
  • pestki i nasiona: dyni, sezamu, chia, siemię lniane

Kluczem do zachowania zgrabnej sylwetki jest dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości, wysokiej jakości tłuszczów (roślinnych z pierwszego tłoczenia, nierafinowanych, wyciskanych na zimno), odzwierzęcych z upraw ekologicznych, od ryb z czystych zbiorników wodnych, a także z nasion, pestek, orzechów i awokado.

 Zobacz też:

20 sposobow na kokosa w kosmetykach

Comments

komentarze