kiszonki

Chcesz szybciej schudnąć, ściągnij za darmo nowy ebook „9 ODCHUDZAJĄCYCH napojów” kliknij tutaj >>

Chrupiące ogórki kiszone i pyszna kwaskowa kapusta to coś, co po prostu uwielbiam! Aż trudno uwierzyć, że w niektórych krajach kiszonki uważano za produkty zepsute i nienadające się do spożycia. Na szczęście, naukowcy coraz częściej mówią o zaletach zdrowotnych fermentowanej żywności, więc to myślenie zaczęło się zmieniać. Oczywiście, nie dotyczy to Polski, w której kiszonki od dawna cieszą się sporą popularnością.

Ten znany, a do tego bardzo tani, sposób konserwowania żywności niesie za sobą mnóstwo korzyści dla zdrowia. Badania jednoznacznie podkreślają, że w procesie fermentacji rozkładane są antyodżywcze substancje (fityniany) zawarte w jedzeniu i dzięki temu składniki odżywcze są o wiele lepiej przyswajalne przez organizm.

Co jeszcze warto wiedzieć o kiszonkach? Poniżej poznacie 6. zdrowotnych zalet fermentowanej żywności.

1. DBANIE O MIKROFLORĘ BAKTERYJNĄ JELIT

Spożywanie fermentowanej żywności to jeden z najprostszych sposobów na zachowanie zdrowia jelit. W trakcie procesu fermentacji powstaje kwas mlekowy, który dba o równowagę mikroflory bakteryjnej jelit, redukując tym samym poziom złych bakterii w organizmie. Dzięki temu, o wiele łatwiej jest nam się pozbyć szkodliwych toksyn, a dodatkowo rzadziej dotyczą nas infekcje, alergie pokarmowe oraz inne dolegliwości układu pokarmowego.

Kiedy zachowany jest właściwy poziom mikroflory jelitowej, trawienie ulega znacznemu polepszeniu, a składniki odżywcze z pokarmów wchłaniają się o wiele lepiej.

Zobacz także: Sok z kiszonych buraków – czy warto go pić?

2. USUWANIE TOKSYN Z ORGANIZMU

Twój organizm cały czas jest narażony na tak szkodliwe czynniki jak zanieczyszczenia powietrza czy konserwanty i wzmacniacze smaku ukryte w jedzeniu. W efekcie gromadzimy w nim niebezpieczne dla zdrowia metale ciężkie i substancje chemiczne. Kiedy nasze ciało jest przeciążone toksynami, towarzyszą nam bóle głowy, uczucie zmęczenia, brak energii, niestrawność, wahania wagi oraz nieprzyjemny oddech.

Wyżej wspomniane dolegliwości można jednak powstrzymać w bardzo prosty sposób. Oczywiście, najlepszym rozwiązaniem jest właśnie jedzenie kiszonek, które zdecydowanie przyspieszają nasz metabolizm i dzięki temu o wiele łatwiej jest nam pozbyć się toksyn.

W badaniu z roku 2008,  opublikowanym na łamach „Toxicon”, stwierdzono, że niektóre szczepy bakterii probiotycznych, które znajdują się w fermentowanej żywności, skutecznie eliminują różne rodzaje cyjanotoksyn (toksyn sinicowych) z roztworów wodnych.

3. WSPIERANIE UKŁADU ODPORNOŚCIOWEGO

W naszym organizmie najwięcej komórek układu odpornościowego znajduje się właśnie w jelitach. Kiedy w mikroflorze jelitowej zachowany jest odpowiedni poziom dobrych bakterii, nasz układ odpornościowy działa prawidłowo. Kiedy zaś korzystnych bakterii jest znacznie mniej niż tych złych, wówczas dochodzi do stanów zapalnych w jelitach, które mogą prowadzić do wielu poważnych chorób, takich jak choroby serca, nowotwory czy cukrzyca. Na szczęście, od tego rodzaju problemów może nas uchronić fermentowana żywność.

Zobacz także: 6 korzyści dla zdrowia z jedzenia ogórków kiszonych

4. ZAPOBIEGANIE OTYŁOŚCI

Cukier to idealna pożywka dla złych bakterii, dlatego im więcej go dostarczasz, tym większa jest ich liczba. Co więcej, przewaga złych bakterii w jelitach nad tymi dobrymi powoduje wzrost apetytu na słodycze i inne niezdrowe przekąski. Tak zaczyna się właśnie błędne koło, przez które coraz trudniej jest Ci osiągnąć wymarzoną sylwetkę.

Na szczęście, spożywanie kiszonek zdecydowanie wspiera odchudzanie. Otóż fermentowana żywność wyrównuje poziom leptyny, hormonu, który reguluje uczucie głodu i sytości. W środowisku naukowym istnieje opinia, że to właśnie zaburzenia w wydzielaniu leptyny są jedną z głównych przyczyn otyłości.

5. POPRAWA PRACY MÓZGU

Dobre bakterie znajdujące się w jelitach nie tylko ułatwiają trawienie, ale również mają wpływ na reakcje chemiczne zachodzące w naszym mózgu. Często mówi się, że kiszonki znacząco wpływają na poprawę nastroju. Ma to związek ze szczepem bakterii Lactobacillus rhamnosus, który wpływa na obniżenie kortyzolu– hormonu stresu.

6. WZROST ENERGII

Jedzenie fermentowanej żywności wpływa na szybszy metabolizm, a im sprawniej pracuje nasz układ pokarmowy, tym lepiej jest wykorzystywana energia pochodząca z żywności. Dodatkowo, zdrowe bakterie wspomagają usuwanie toksyn, przez co nasz organizm regeneruje się znacznie szybciej.

CZY ISTNIEJĄ JAKIEŚ WADY FERMENTOWANEJ ŻYWNOŚCI?

Często taka żywność zawiera sporą ilość soli, dlatego osoby chorujące na nerki lub zmagające się z nadciśnieniem, powinny wystrzegać się tego rodzaju produktów. Warto również pamiętać o tym, że aby kiszonki niosły za sobą takie korzyści dla zdrowia, proces fermentacji żywności musi przebiegać prawidłowo – w innym wypadku wytworzą się szkodliwe drobnoustroje.

Zobacz także:

Comments

komentarze

Podobał Ci się ten artykuł?- kliknij „Polub tę stronę”!