jedzenie owoców

Jeśli chcesz schudnąć, to jedyną słuszną drogą jest zmiana nawyków żywieniowych. Możesz to zrobić w Klubie Kasi, dołącz też do naszej społeczności, specjalnej grupy na Facebooku, gdzie nawzajem się wspieramy, wymieniamy przepisami i działamy!

Z jednej strony zakrzykuje się nas hasłem „owoce i warzywa pięć razy dziennie”, z drugiej, mówi się, że owoce powinno się jeść na pusty żołądek albo po posiłkach. Jak to rozwiązać?

kiedy-jesc-owoceNie ma żadnych wątpliwości, że owoce są zdrowe i powinny znaleźć się w naszej codziennej diecie. W ostatnich latach narosło jednak wiele nieprawdziwych mitów. Ograniczają możliwości ich spożycia i niepotrzebnie odstraszają ludzi od sięgania po jabłko, kiedy tylko przyjdzie im na to ochota. Większość z tych tez nie ma żadnego podparcia naukowego, a część wynika z błędnego rozumienia procesów zachodzących w ludzkim ciele.

Dla uporządkowania wszystkich faktów o spożyciu owoców, prezentujemy więc dekalog wskazówek, którymi warto się kierować, nie zważając na kontrowersyjne doniesienia z niepotwierdzonych źródeł.

Popularne: Oto najchętniej wybierana dieta odchudzająca. Bez efektów jojo i głodówek!

Fakty o jedzeniu owoców

  • Owoce są ważnym elementem codziennego jadłospisu i przez zdrowych ludzi mogą być spożywane w dowolnym momencie dnia. Nie jest prawdą, że należy je jeść tylko na pusty żołądek.
  • Owoce jedzone samodzielnie są wprawdzie trawione szybciej, ale oznacza to również zwiększone tempo przedostawania się glukozy do krwi. Może to zagrażać ludziom o podwyższonym poziomie cukru. Zwłaszcza diabetycy oraz kobiety cierpiące na cukrzycę ciążową powinni spożywać owoce w połączeniu z orzechami, płatkami, kaszą czy ryżem. To pozwala złagodzić szoki insulinowe i unikać jedzenia owoców na pusty żołądek.
  • Samodzielne jedzenie owoców jest wskazane przed treningami sportowymi lub bezpośrednio po nich, kiedy organizm ma szczególnie wysokie zapotrzebowanie na glukozę.
  • O wiele zdrowiej jest zjeść jabłko, pomarańcz czy winogrona niż wypić wyciśnięty z nich świeży sok. W procesie wyciskania odrzucamy bowiem sporą część błonnika, który pełni ważną rolę w kontrolowaniu wzrostu poziomu cukru. Samo gryzienie pozwala także spowolnić proces trawienia i nie wywołuje skoków insulinowych w takim stopniu jak szybkie wypicie szklanki soku.
  • Owoce jedzone bezpośrednio przed posiłkiem sprzyjają procesowi odchudzania, ponieważ wypełniają częściowo żołądek, a ponadto zawarty w nich błonnik spowalnia trawienie skonsumowanych później pokarmów, sprawiając, że dłużej czujemy się nasyceni i nie mamy potrzeby sięgania po przekąski.

Popularne: Pij ten napój codziennie rano po przebudzeniu. Zobaczysz zniewalające efekty

jedzenie owoców

  • Prawdą jest, że zjedzenie dużej ilości owoców bezpośrednio przed pójściem spać może spowodować problemy z zaśnięciem. Glukoza ma bowiem pobudzający wpływ na mózg i sprzyja jego wzmożonej aktywności. Jedno jabłko wieczorem więc nie zaszkodzi, ale kilogram winogron nie jest najlepszym pomysłem.

 

Samo zdrowie?

  • Nie ma fizjologicznego uzasadnienia dla pomysłu o rozdzielaniu poszczególnych grup pokarmowych, w tym owoców, ze względu na ich lepsze wchłanianie. Ludzki układ pokarmowy ewoluował przez tysiące lat i jest w stanie strawić mieszankę węglowodanów, białka, tłuszczów i błonnika z wyciągnięciem pełnych korzyści odżywczych. Dzieje się tak dzięki logicznie ułożonym etapom trawienia wiążącym się z wydzielaniem poszczególnych enzymów oraz kwasu solnego w żołądku. Do jelita cienkiego, gdzie wchłaniane są substancje odżywcze, przesuwane są tylko tak małe porcje strawionego pokarmu z żołądka, jakie są one w stanie przerobić.
  • Owoce nie gniją ani nie fermentują w żołądku, jak twierdzą niektórzy, bowiem kwas chlorowodorowy wydzielany w żołądku skutecznie likwiduje wszystkie bakterie mogące powodować gnicie. Jest natomiast prawdą, że bakterie rezydujące w jelitach wytwarzają gazy podczas absorbcji owoców, ale proces ten ma miejsce ok. 6-10 godzin od posiłku, co potwierdza tezę, że pora jedzenia owoców nie jest istotna.
  • Jedzenie zbyt dużej ilości owoców może być niewskazane. Bądź co bądź, owoce, choć o niebo zdrowsze niż słodycze czy białe pieczywo, są jednak węglowodanami i potrafią znacząco podnieść bilans kaloryczny. Naturalnie, ogrom witamin i antyoksydantów przemawia za jak największym spożyciem, ale trzeba liczyć się z faktem, że dodanie do dziennego menu 3 bananów, kiści winogron, suszonych fig i kilku jabłek to już niebagatelny balast węglowodanowy, który może wiązać się uczuciem wzdęcia i gazami. Z tego względu najbardziej poleca się jedzenie 4-5 porcji owoców dziennie, przy czym za porcję uznajemy garść truskawek czy średnie jabłko.
  • Osoby cierpiące na problemy z jelitami powinny jeść jedynie ograniczone ilości owoców. Badania wskazują, że wiele problemów trawiennych łączy się z niezdolnością do trawienia zawartej w owocach pektyny oraz fruktozy, a także przetwarzania nadmiaru błonnika. W okresie grypy żołądkowej czy innej niestrawności przebiegającej z biegunką, najlepiej powstrzymać się całkowicie od jedzenia owoców.

Zobacz także:

Oczyść organizm z trujących toksyn i zrzuć oponkę z brzucha

Muffinki z malinami – prosty przepis na wyśmienity deser

Jakie owoce są najzdrowsze na świecie?

 

Źródła:

http://www.md-health.com/Best-Time-to-Eat-Fruits.html

https://authoritynutrition.com/best-time-eat-fruit/

http://www.health.com/nutrition/too-much-fruit

http://www.shape.com/weight-loss/food-weight-loss/there-right-way-eat-fruit

http://www.nytimes.com/2010/02/23/science/23qna.html?_r=2&