Jeśli jesteś na diecie i chcesz schudnąć to ściągnij już teraz moje sprawdzone „25 przepisów spalających tłuszcz” i skutecznie zacznij odchudzanie.

Rumianek to zioło, które znali i stosowali już antyczni Egipcjanie. Tymczasem, nawet w XXI wieku nauka znajduje wciąż nowe dowody na lecznicze działanie białych kwiatków, łącznie z walką z rakiem!

W czasach średniowiecza niepozorne kwiatki rumianku były praktycznie panaceum na wszelkie zło – od bólów różnego pochodzenia, przez stany zapalne, a skończywszy na rozstrojach nerwowych. Matricaria Chamomila występuje bowiem powszechnie na terenie prawie całej Europy – od Polski i Niemiec po Hiszpanię, Włochy, a nawet Maroko. I chociaż są różne odmiany rumianku, wszystkie charakteryzuje to samo szerokie spektrum właściwości zdrowotnych, wynikających z bogactwa aktywnych związków, takich jak bisabolol, matricyna czy apigenina.

10 zdrowotnych właściwości naparu z rumianku

Lek na infekcje sezonowe

Naukowcy stwierdzili, że po wypiciu naparu z rumianku we krwi rośnie poziom hipuranu – fenolu o silnych właściwościach antybakteryjnych. Stąd w okresach przeziębień i grypy dobrze jest pić profilaktycznie jedną filiżankę herbatki rumiankowej dziennie, a gdy już zaatakują nas bakcyle, zaparzać ziółko nawet 5 razy dziennie.

Balsam na żołądek

Potwierdza się także babciny sposób na problemy trawienne – napar z rumianku okazuje się mieć silne działanie przeciwskurczowe, przynosząc ulgę w bólach żołądka i jelit. Szczególnie poleca się regularne picie rumianku osobom borykającym się z zespołem drażliwego jelita oraz wrzodami żołądka i dwunastnicy – herbatka na bowiem łagodzący wpływ na podrażnioną śluzówkę przewodu pokarmowego. Uważa się, że rumianek może też pomóc na chorobę refluksową, biegunkę oraz przewlekłe nudności.

Naturalny środek na sen

Biało-żółte kwiatki mają też lekkie działanie narkotyczne, przynosząc ukojenie nerwów i ułatwiając zaśnięcie. Badania wskazują, że wypicie filiżanki naparu przed pójściem do łóżka o 50% skraca czas zasypiania! W przypadku codziennej nerwowości poleca się picie nawet 3-4 filiżanek rumianku dziennie, co powinno pomóc okiełznać stres bez otumaniania typowego dla leków uspokajających. Według naukowców dzieje się tak dlatego, że herbatka rumiankowa skłania organizm do produkowania większych ilości serotoniny i melatoniny – hormonów odpowiedzialnych za dobre samopoczucie i spokojny sen.

Lek na migrenę

Ponieważ bóle głowy często spowodowane są stresem i brakiem snu, regularne picie rumianku może pomóc rozwiązać problem migren. Dodatkowo złoty napar skutecznie usuwa podrażnienie, co powoduje zmniejszenie intensywności odczuwanego bólu. Aby poczuć pozytywny skutek trzeba jednak wypić minimum litr herbatki w ciągu dnia.

Ulga przy bólach menstruacyjnych

Rozkurczowe działanie rumianku okazuje się dobroczynne także przy dolegliwościach cyklu miesiączkowego u kobiet – zarówno PMS-u, jak i samej miesiączki, którym często towarzyszą bóle podbrzusza. Naukowcy potwierdzili, że po wypiciu herbatki z rumianku we krwi zwiększa się poziom glicyny – aminokwasu o właściwościach przeciwspazmowych i rozkurczających mięśnie gładkie.

Środek przeciwalergiczny i przeciwświądowy

Chociaż są osoby uczulone na rumianek, które powinny się wystrzegać niepozornych kwiatków w każdej formie, większości z nas Matricaria Chamomila może pomóc w przypadku stanów alergicznych takich jak wysypki, egzemy, a nawet katar czy kaszel o podłożu uczuleniowym. W przypadku wysypek należy na podrażnioną skórę nakładać kompresy z gazy lub waty nasączonej intensywnym, ale ochłodzonym naparem z rumianku.

Pomoc na rany

Na długo przed tym jak ludzkość odkryła dezynfekcję, rumianek był głównym środkiem służącym do odkażania ran, skaleczeń i oparzeń. Faktycznie bowiem, antybakteryjne właściwości ziółka pomagają zabezpieczyć uszkodzoną tkankę przed infekcjami. Ale to nie wszystko – rumianek jest również kopalnią antyoksydantów i może wyraźnie przyspieszać sam proces gojenia. W jednym z eksperymentów szczury, którym dawano do picia wodę nasączoną kwiatami rumianku powracały szybciej do zdrowia po urazach i ranach niż grupa kontrolna.

Tonik na problemy skórne

Przeciwzapalne i przeciwbakteryjne właściwości rumianku wykorzystuje się również w codziennej pielęgnacji problematycznej skóry.

Codzienne przemywanie twarzy letnim lub chłodnym naparem może wyraźnie zmniejszyć natężenie trądziku, rozjaśnić cerę, a także opóźnić pojawianie się zmarszczek. W przypadku skóry suchej lub ze zmianami zapalnymi na innych częściach ciała pomoże kąpiel z kilkoma torebkami rumianku wrzuconymi do wody.

Kontrola cukru we krwi

Najnowsze badania naukowe sugerują również, że rumianek może być pomocny w regulowaniu poziomu cukru we krwi, będąc idealnym naturalnym środkiem dla cukrzyków oraz osób z grupy ryzyka. Napar nie tylko pomaga obniżyć poziom glukozy, ale skutecznie reguluje także poziom wydzielanej insuliny. W przypadku zdiagnozowanej cukrzycy intensywną terapię rumiankową należy jednak skonsultować z diabetologiem!

Zobacz także: Postaw na proste i szybkie dania, które przygotujesz według moich wskazówek nawet rano przed pracą

Zwalczanie komórek rakowych

Najmniej zbadany, ale jednocześnie najbardziej rokujący jest wpływ rumianku na komórki rakowe – dotychczasowe badania na zwierzętach wskazują, że ziółko potrafi zatrzymać proces abnormalnego wzrostu komórek nowotworowych. Uważa się, że wszystko to zasługa antyoksydantu zwanego apigeniną, który może okazać się bronią w walce zwłaszcza z rakiem piersi, skóry, prostaty i jajników.

Uwaga!

Kobiety w ciąży nie powinny pić rumianku, ponieważ może on przyczyniać się do poronienia.

Zobacz także:

Źródła:

http://naturalsociety.com/9-amazing-health-benefits-of-chamomile-tea/

http://umm.edu/health/medical/altmed/herb/german-chamomile

https://nccih.nih.gov/research/results/spotlight/040310.htm

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2995283/

https://www.healthbenefitstimes.com/health-benefits-of-chamomile/

https://www.organicfacts.net/health-benefits/beverage/chamomile-tea-benefits-uses.html

https://draxe.com/chamomile-benefits/

http://www.herbwisdom.com/herb-chamomile.html

https://www.sciencedaily.com/releases/2005/01/050104112140.htm

Comments

komentarze