domowe masło

Chcesz szybciej schudnąć, ściągnij za darmo nowy ebook „9 ODCHUDZAJĄCYCH napojów” kliknij tutaj >>

Współcześni dietetycy „przeprosili się” z masłem, uznając go za zdrową alternatywę dla margaryny złożonej ze szkodliwych tłuszczów trans. Ale okazuje się, że masło masłu nie równe.

Najnowsze badania obalają mit negatywnego wpływu kwasów tłuszczowych nasyconych na poziom cholesterolu, otyłość czy choroby serca. Dzisiaj za głównego wroga profilu lipidowego i układu krążenia uważa się węglowodany proste, a zwłaszcza cukier, podczas gdy masło wraca do łask, wypierając z naszych stołów margarynę, która wcale zdrowiu nie służy.

Domowe masło i jego zalety zdrowotne

Masło jest tłuszczem, który przez większość jest spożywany codziennie do chleba. I choć zawiera w sobie głównie kwasy tłuszczowe nasycone, masło ma wiele walorów odżywczych, których nie można lekceważyć:

  • 15% wszystkich tłuszczów zawartych w maśle to kwasy tłuszczowe o krótkich i średnich łańcuchach, które są niezwykle łatwo rozpuszczalne i przyswajalne przez organizm. Jeden z nich, kwas laurynowy, obecny także w oleju kokosowym, słynie wręcz z właściwości przeciwbakteryjnych.
  • W maśle występują witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, które dzięki „tłustemu” środowisku są znakomicie przyswajalne. Witamina A, niezbędna dla zdrowia wzroku i tarczycy, z produktów roślinnych jest wchłaniana tylko w ograniczonym stopniu – masło jest natomiast jej najlepszym źródłem. Ponadto w maśle występują również witaminy E, K i D, przy czym ta ostatnia jest niezbędna dla prawidłowego przyswajania wapnia przez organizm.
  • Sprzężony kwas linolowy (CLA) to bardzo ważny składnik odżywczy chroniący przed rakiem i wspierający bardziej rozbudowę mięśni niż tkanki tłuszczowej. Masło pozyskiwane z mleka od krów pasących się na trawie jest jego bardzo cennym źródłem.
  • Masło jest wspaniałym źródłem dobrego cholesterolu, który spełnia wiele ważnych funkcji w procesach fizjologicznych. W maśle znajdują się także mniejsze ilości kwasów tłuszczowych omega 3 i omega 6 – niebagatelne dla naszego zdrowia.
  • W tłustych, kremowych kostkach znajdują się także śladowe ilości cynku, chromu, manganu, jodu i selenu.
  • Jednym z nowszych odkryć w zakresie zdrowotnych walorów masła jest czynnik Wulzena – unikalna substancja występująca tylko w surowym maśle i śmietanie, która ogranicza sztywność stawów i przeciwdziała ich zwapnieniu.

Masło ze sklepu kontra organiczne domowe masło

Czemu jednak mielibyśmy cofać się o setki lat wstecz i robić masło samodzielnie, skoro w sklepie dostaniemy je szybciej? Okazuje się, że zasadniczą różnicę czyni produkt wyjściowy, czyli samo mleko, które w przemyśle nabiałowym musi być pasteryzowane, aby spełniło normy higieny. Niestety, proces pasteryzacji pozbawia mleko najważniejszych walorów zdrowotnych i dlatego dietetycy zalecają przygotowywanie własnego masła z surowego mleka prosto od krów, najlepiej z hodowli organicznych czy pasących się na tradycyjnych trawiastych pastwiskach i nieszpikowanych sterydami czy antybiotykami. Co więcej, sam proces masowej produkcji sprawia, że do sklepowego masła często dostają się zjełczałe tłuszcze oraz utleniony cholesterol –nieobojętne dla zdrowia. Samodzielnie przygotowane, surowe masło zawiera cenne szczepy bakterii, które wzbogacają wewnętrzną mikroflorę i wspomagają układ trawienny oraz odporność.

Biorąc pod uwagę, że ostatnio ceny masła skoczyły w górę, tym bardziej warto postawić na zdrowe domowe masło.

Jak przygotować domowe masło?

Do wykonania masła potrzebować będziemy tłustej surowej śmietanki w dowolnej ilości (najłatwiej przygotować porcję z 2 szklanek śmietanki), którą umieszczamy w robocie kuchennym i miksujemy przez około 10 minut. Po tym czasie konsystencja powinna się zmienić i powinny pojawić się widoczne grudki masła oddzielające się od płynu. Miksujemy dalej aż grudki będą większe, a maślanka bardzo wodnista.

Odcedzamy grudki masła w durszlaku i ponownie wkładamy do miksera, zalewając lodowatą wodą. Tym sposobem „myjemy” masło, aby wytrzymało dłużej w lodówce bez psucia się. Miksujemy wodę z masłem przez ok. 30 sekund i ponownie odcedzamy.

Otrzymane masło przekładamy do szczelnie zamykanego słoika i przechowujemy w lodówce. Dla walorów smakowych można masło doprawić solą, ziołami, ostrymi przyprawami, a nawet orzechami czy sezamem.

 

Źródła:

http://www.realfarmacy.com/diy-organic-butter-under-5-minutes/

http://blog.radiantlifecatalog.com/bid/62956/Homemade-Butter-vs-Store-Bought-Return-of-Nourishing-Traditions

http://bodyecology.com/articles/benefits_of_real_butter.php

https://draxe.com/top-8-health-benefits-of-butter/

http://www.foodrenegade.com/how-to-make-butter/

Zobacz także:

Comments

komentarze