Katarzyna Gurbacka
Dietetyk, Promotor Zdrowego Odżywiania
Autorka pysznych Przepisów Na Bazie Mleka Roślinnego

 


Jak szybko schudnąć nawet jeśli jesteś łakomczuchem?


11 PRZEPISÓW SPALAJĄCYCH
TŁUSZCZ

Moja Droga,
Jeśli chciałabyś schudnąć, ale nie lubisz się głodzić, a może nawet tak jak ja lubisz dużo i smacznie zjeść, to koniecznie musisz to przeczytać...

Coraz więcej ludzi okazuje się mieć alergię na krowie mleko lub nietolerancję laktozy. Jak wykluczyć z diety nabiał, wciąż ciesząc się radością jedzenia? soy2 oat

Amerykańskie badania wskazują, że 33% ludzi nie toleruje laktozy, co objawia się wzdęciami, skurczowymi bólami brzucha, uczuciem przelewania się w żołądku, nadmiernymi gazami, a także biegunką lub zaparciem, a nawet wymiotami. Nawet 75% dorosłych ma za to obniżoną aktywność laktazy, enzymu trawiącego cukier mleczny, co może objawiać się ogólnym dyskomfortem układu pokarmowego, a także wspomnianymi symptomami. Ale to nie wszystko! Nabiał, zwłaszcza w nadmiarze, może prowadzić do problemów ze skórą najczęściej manifestujących się jako trądzik dorosły (wskutek hormonów występujących w krowim, owczym i kozim mleku) lub egzemy (wskutek alergenów w krowim mleku). Wielu terapeutów zaleca także odstawienie produktów mlecznych przy okresie obniżonej odporności i ciągłym uczuciu zaflegmienia oraz przy niewyjaśnionych bólach stawowych.

Popularne: 11 powodów dla zdrowia aby przestać pić mleko?

JAK JEŚĆ I GOTOWAĆ BEZ MLEKA?

Na szczęście, istnieją produkty pochodzenia roślinnego, które pomagają jeść zdrowo, nie pozbawiając się całkiem przyjemności podniebienia. Niektóre z nich, takie jak soja, są już przemysłowo przetwarzane na produkty imitujące nabiał – napoje mleczne, śmietany czy sery; inne może łatwo przerobić domowym sposobem.

Oto garść inspiracji…

soya11. SOJA

Soja to dobre źródło białka roślinnego i nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także kopalnia izoflawonoidów stymulujących żeńskich układ hormonalny oraz cennych dla zdrowia pierwiastków (miedzi, molibdenu, manganu, żelaza, wapnia, magnezu, fosforu) i witamin (B1, K, kwasu foliowego). Ze względu na działanie fitoestrogenne nie zaleca się jednak spożywania dużych ilości produktów sojowych każdego dnia.

Jak można wykorzystać soję w kuchni? Tofu wyglądem przypomina ser, choć niestety nie smakuje tak dobrze. Ale ten brak smaku pozwala na wszechstronne użycie zarówno do słodkich, jak i słonych dań. Zmiksowane tofu z przyprawami, czosnkiem i oliwą pozwoli uzyskać pastę do smarowania chleba, w zastępstwie tradycyjnych serków, zaś z dodatkiem miodu i owoców będzie pysznym deserem. Gotowe śmietany sojowe wspaniale smakują w sosach, zaś sojowe mleko z powodzeniem zastąpi krowie podczas przygotowywania budyniu, naleśników czy owocowych koktajlów.

11powodow_mleko_baner

2. OWIES

Owies to wspaniałe źródło błonnika spożywczego, a także manganu, miedzi, żelaza, selenu i cynku. W przeciwieństwie do innych zbóż, zawiera także sporo białka oraz silnych antyoksydantów chroniących układ krwionośny i serce. Beta-glukany, specjalny rodzaj błonnika występującego w owsie, zapobiegają rozwojowi cukrzycy i redukują nadmierny apetyt.

Ugotowane na miękko płatki owsiane mogą być wspaniałą bazą do przygotowywania past do chleba, deserów owocowych czy ciast – wystarczy je dobrze zmiksować i odpowiednio doprawić. Gotowe mleko owsiane wspaniale nadaje się do zabielania kawy (smakując zdecydowanie przyjemniej niż mleko sojowe) oraz do przygotowywania modnych owocowych smoothies. Sama owsianka, czyli gotowane płatki, jest jednym z najpożywniejszych i najzdrowszych śniadań i wbrew pozorem wcale nie trzeba gotować jej na mleku – starczy sama woda, a dla smaku można najwyżej dodać nieco gotowego roślinnego mleka z owsa, migdałów czy soi.

3. RYŻsoy3 rice

Ryż sam w sobie nie zawiera wielu składników odżywczych – głównie składa się z węglowodanów, a konkretnie skrobi. Najzdrowsze są odmiany naturalne, brązowe, czyli nie pozbawione łupin, w których znaleźć można śladowe ilości magnezu, miedzi oraz witamin z grupy B.

Niemniej jednak ryż jest szalenie łatwostrawny i przy problemach z trawieniem produktów mlecznych może być ciekawym urozmaiceniem w kuchni. Rozgotowany biały ryż ma bowiem konsystencję twarożku i może być bazą wielu słodkich deserów. Samo mleko ryżowe, powstałe z rozmieszania rozgotowanego białego ryżu z wodą, ma przyjemnie słodki smak i jest świetnym dodatkiem do kawy, koktajlu czy kakao.

4. NERKOWCE

Orzechy nerkowce, zwane też cashew, to wspaniałe źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz miedzi, odpowiedzialnej za rozwój tkanki kostnej i łącznej, a także eliminację wolnych rodników. Znacząca zawartość magnezu pomaga utrzymać kości w dobrej kondycji oraz zapobiega migrenom, zmęczeniu i nadmiernemu stresowi.

I choć nerkowce bardzo przyjemnie chrupie się w ich oryginalnej postaci, okazuje się, że mogą być one fenomenalnym zamiennikiem twarogu w sernikach i deserach. Wystarczy namoczone na całą noc w wodzie orzechy zmiksować dokładnie w blenderze, aby uzyskać zdrową i pyszną masę, z której wykonać można m.in. tiramisu czy nawet bezmleczne lody o wspaniałej, bogatej konsystencji! W kuchni hinduskiej, zmiksowane nerkowce są także podstawą aromatycznych sosów do warzyw, tofu i mięsa.

soy55. NASIONA CHIA

Nasiona chia są dietetycznym hitem ostatnich lat – niezwykle bogate w nierozpuszczalny błonnik oraz kwasy omega 3 są wspaniałym sprzymierzeńcem układu pokarmowego oraz serca. Chia jest dobry źródłem białka roślinnego, a także kopalnią minerałów, m.in. manganu, fosforu, miedzi, selenu, żelaza, wapnia i magnezu.

Niezwykła właściwość pęcznienia w wodzie lub inne cieczy sprawia, że nasionka chia są wspaniałą bazą do przyrządzania budyniów, deserów, koktajli, lodów i naleśników.

INNE ROŚLINNE MLEKA

Do gotowania i picia nadają się także mleka pozyskane z innych roślin – mleko kokosowe, niezwykle zdrowe i odżywcze wspaniale komponuje się nie tylko z deserami, ale także mięsem i warzywami; mleko migdałowe, o niezwykle przyjemnym, orzechowym smaku. Przepisy na inne mleka roślinne, a także desery, śniadania i ciasta znajdziesz na następnej stronie:

NASTEPNA STRONA

 

 

 

Źródła:

http://www.statisticbrain.com/lactose-intolerance-statistics/

http://www.webmd.com/digestive-disorders/tc/lactose-intolerance-symptoms

https://authoritynutrition.com/foods/soybeans/

https://authoritynutrition.com/foods/oats/

http://www.godairyfree.org/dairy-substitutes

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=98

Comments

komentarze