stres a odporność

Jeśli chcesz schudnąć, to jedyną słuszną drogą jest zmiana nawyków żywieniowych. Możesz to zrobić w Klubie Kasi

Często mówi się o tym, że optymiści żyją dłużej od pesymistów. Tym tematem postanowili zająć się naukowcy, sprawdzają, czy to powiedzenie ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Wyniki badań, zaprezentowane w Medical News Today wskazują na to, że nasze samopoczucie rzeczywiście wpływa na to, jak często chorujemy i jak długo żyjemy.

Okazuje się, że trenerzy motywacyjni mają rację – nasze nastawienie do rzeczywistości ma bardzo silny wpływ na to, czy chorujemy, czy jesteśmy zdrowi.

Nasz nastrój wpływa na układ nerwowy, a ten wpływa między innymi na układ odpornościowy. Osoby, które mają pozytywne nastawienie do rzeczywistości, znacznie lepiej radzą sobie z wirusami i bakteriami. Stres odpowiada także za zwiększone ryzyko zachorowania na choroby wywołane przez takie wirusy, jak wirus Epsteina-Barra (herpeswirusa 4). To bardzo popularny wirus, który żyje na ludzkiej skórze. U osób z obniżoną odpornością, może wywoływać on takie choroby, jak chłoniak, nowotwór jamy nosowo-gardłowej, zespół przewlekłego zmęczenia i depresję.

Popularne: Oczyść organizm z niebezpiecznych toksyn i odzyskaj zdrowie!

Samotność prowadzi do chorób

Bardzo duży wpływ na Twoje zdrowie, mają pozytywne lub negatywne emocje, których doświadczasz. Osoby, które są samotne i rzadko spotykają się z innymi ludźmi, znacznie częściej mają problemy ze stanami zapalnymi i częściej chorują. Mihaly Csikszentmihalyi pisał o tym, że objawy różnych chorób pojawiają się znacznie częściej wtedy, gdy odrywamy się od codziennej pracy. W weekendy znacznie częściej boli nas głowa, nie chce nam się wstawać z łóżka, a także wzrasta szansa, że złapiemy przeziębienie. Dotyka to przede wszystkim osoby, które w ciągu tygodnia spotykają się z wieloma osobami, a w weekendy zostają w domu, co wpływa na obniżenie nastroju.

W takiej sytuacji mamy znacznie większą ochotę na to, by poprawić sobie humor oglądając kolejny odcinek serialu lub pijąc drinka, co oczywiście, wpływa negatywnie na zdrowie.

Moim zdaniem ten problem jest szczególnie groźny u osób, które pracują w domu i przez wiele dni nie kontaktują się z innymi ludźmi w inny sposób, niż przez Internet. Jego rozwiązanie jest proste – wystarczy wyjść do ludzi.

Co daje nam szczęście?

Każdy z nas pragnie doświadczać szczęścia. Można wyróżnić dwa rodzaje przyjemnych zachowań:

Niektóre osoby czerpią przyjemność z zewnątrz i oczekują natychmiastowej gratyfikacji, nawet kosztem ewentualnych problemów, które z niej wynikną. Takie osoby czują się świetnie, robiąc zakupy, oglądając film w kinie czy pijąc alkohol. Niektóre osoby szukają coraz silniejszych bodźców, co może prowadzić na przykład do nałogów.

Drugą grupą są osoby, które czerpią przyjemność z wewnątrz. Jeśli świetnie odnajdujesz się w swojej pracy i lubisz to, co robisz, pracujesz nad rozwojem osobistym czy poświęcasz przyjemności, które wymieniliśmy powyżej, by zmienić swoje życie na lepsze, należysz do do tej grupy. Te zachowania można określić jako eudajmoniczne.

Zarówno zachowania hedonistyczne, jak i eudajmoniczne, dają uczucie szczęścia, jednak ma ono inny wpływ na działanie naszego organizmu. Podczas zachowań hedonistycznych, nasz organizm reaguje w podobny sposób, jak przy stresie, natomiast jeśli odczuwamy przyjemność z głębszych pobudek, ma ona pozytywny wpływ na nasze ciało i ma długotrwałe działanie.

Popularne: Ten olej skutecznie wyleczy Twoją tarczycę!

Jak stres wpływa na nasz organizm?

Często się mówi o tym, że stres ma negatywne działanie na organizm, jednak nie jest to do końca prawdą. Jeśli stawiasz sobie wyzwania i narażasz się na krótkotrwały, motywujący stres, Twój organizm odpowiada na to, wzmocnieniem odporności.

Stres chroniczny, który jest spowodowany na przykład ciągłymi problemami w pracy lub stratą bliskiej osoby, wpływa na nas przytłaczająco i obniża odporność.

Bardzo ważne jest to, że za poziom stresu odpowiada przede wszystkim nasze podejście do różnych spraw. Jeśli przejmujesz się każdym słowem, które ktoś powie i nie masz dystansu do siebie, znacznie wzrasta szansa na to, że stres będzie miał negatywny wpływ na Twój organizm. Osoby, które mają duży dystans do rzeczywistości i nie przejmują się zbytnio różnymi rzeczami, czują się znacznie lepiej.

Jakie ryzyko zdrowotne jest związane z przewlekłym lub nagłym, bardzo silnym stresem?

  • Nagła śmierć – badania wykazały, że w ciągu tygodnia od śmierci współmałżonka, ryzyko śmierci wzrasta dwukrotnie.

  • Choroby sercowo-naczyniowe – stres wpływa negatywnie na naczynia krwionośne, zwiększając ryzyko zawału.

  • Problemy jelitowe – przewlekły stres wpływa między innymi na pojawienie się takich chorób, jak zespół jelita drażliwego oraz wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Wskazuje to na powiązanie pracy mózgu, układu odpornościowego i ilość bakterii jelitowych.

  • Powolne gojenie się ran – osoby, które bardzo stresują się operacją, muszą następnie dłużej zostać w szpitalu, ponieważ rany goją się u nich znacznie wolniej.

  • Stany zapalne – medytacja czy modlitwa znacznie zmniejszają ryzyko pojawienia się stanu zapalnego.

  • Alergie i choroby skórne – bardzo często pojawiają się wtedy, gdy jesteśmy narażeni na większy stres. Osoby, które na przykład przeprowadzają się za granicę, silnie się stresują i mogą u nich wystąpić objawy łuszczycy czy egzemy. Mijają one, gdy przyzwyczaimy się do nowych warunków.

Oś podwzgórze-przysadka-nadnercza

Jednym z najważniejszych układów wpływających na Twój organizm, jest oś podwzgórze-przysadka-nadnercza. Reguluje on trawienie, odporność, podniecenie płciowe i nastrój. Gdy jesteś zestresowany, Twój organizm „myśli”, ze jest w niebezpieczeństwie i przestawia swoje działanie na „walcz lub uciekaj”. Z tego powodu, dochodzi do pompowania większej ilości krwi do mięśni, zmniejszenia metabolizmu i wyrzutu glukozy do krwi – może być ona potrzebna, jako źródło energii. Niestety, ale ten mechanizm w XXI wieku aktywuje się o wiele częściej niż to jest potrzebne i prowadzi do różnych zaburzeń. Przykładowo – stres może powodować nadmiar pracy, denerwujący kolega w biurze, czy włączony telefon, który ciągle wydzwania.

Popularne: Ten napój sprawi, że szybciej schudniesz i obniżysz cholesterol!

Medytacja zmniejsza ból i przygnębieniestres a odporność

Jeszcze kilkanaście lat temu, ludzie byli narażeni na znacznie mniejszy stres. Według Davida Allena (autora książki „Getting Things Done”), 100 lat temu mieliśmy przed sobą tyle wyzwań przez całe życie, co dziś przez kilka dni. Jeśli chcesz zmniejszyć szkodliwy wpływ stresu na Twój organizm, bardzo dobrym rozwiązaniem jest medytacja. Istnieje wiele metod medytacji i jestem pewny, że znajdziesz ten rodzaj, który będzie dla Ciebie najbardziej odpowiedni. Medytacja obniża ciśnienie, zmniejsza ból i pozwala łatwiej zasnąć.

Dzięki niej organizm przechodzi w stan spoczynku, w którym nie myślimy o „walce lub ucieczce”, a o odpoczynku i trawieniu. Pracę nad obniżeniem stresu możesz zacząć od słuchania muzyki relaksacyjnej przez kilka minut dziennie. Szybko zobaczysz, że pozwala Ci to lepiej radzić sobie z codziennymi problemami.

Słuchaj także sygnałów, które daje Ci Twoje ciało. Jeśli czujesz, że potrzebujesz odpoczynku, warto zastanowić się nad dłuższym urlopem.

Zobacz także

10 produktów idealnych w depresji

KOKTAJL NA DOBRY HUMOR

Wiesz na czym polega dieta na długowieczność? Jakie produkty wybierać?

Comments

komentarze