orzechy

Kasia Gurbacka
Dietetyk
Promotor Zdrowego Odżywiania
Autorka skutecznej i chętnie wybieranej Diety Venus

Uwielbiamy wytrawne, subtelnie gorzkie orzechy włoskie ale czy wiecie, jak silnie oddziałują na nasze zdrowie? Nowe badanie mówi, że nawet jednorazowa porcja orzechów może zmniejszać ryzyko chorób serca. Natomiast jedząc je regularnie – zapewniamy sobie ciągłą ochronę.właściwości orzechów

Badanie, opublikowane w recenzowanym czasopiśmie International Journal of Epidemiology w marcu 2015r. badało zależność między jedzeniem orzechów, a ryzykiem chorób cywilizacyjnych. W holenderskim badaniu wzięło udział aż 120 000 osób, a obserwacje prowadzono przez 30 lat. Okazało się, że zaledwie 10g orzechów spożywane codziennie pozwala zmniejszyć ryzyko poważnych chorób – w tym raka, chorób serca, udaru mózgu a nawet choroby Alzheimera i Parkinsona o 1/3.

Popularne: Pyszne desery bez pszenicy, zobacz jak smakują:)

Kilka orzechów dziennie chroni Twoje serce!

Ile to 10 gramów? To około 7 średnich migdałów. Ilość idealna na zdrową przekąskę, czy jako ukoronowanie deseru. Skutki spożycia tej porcji są odczuwane przez nasz organizm już po 4 godzinach. Czy jednak więcej znaczy lepiej? Naukowcy sprawdzili i ten aspekt. Jak się okazało, większa ilość orzechów nie przynosiła wzrastających korzyści dla zdrowia.

Które orzechy są najzdrowsze?

Dzięki badaniu Holendrów odkryto również, który z orzechów można uznać za najzdrowszy. Chociaż najwięcej zwolenników miały orzeszki ziemne, orzechy włoskie są znacznie bardziej bogate w ochronny dla naczyń krwionośnych kwas alfa-linolenowy. Ponadto również inne zawarte w nich nienasycone kwasy tłuszczowe i fitosterole zapobiegają nowotworom prostaty, jelita grubego i piersi, obniżają cholesterol, a ich właściwości antyoksydacyjne są znacznie silniejsze niż naszych ulubionych orzeszków ziemnych, informuje Nutrition and Cancer.

Food&Function podaje również, że jedzenie orzechów włoskich poprawia funkcję śródbłonka, cienkiej warstwy komórek odpowiadających za ciśnienie krwi i ochronę przed sztywnieniem w procesie miażdżycy, a mimo iż posiadają sporo kalorii – ich jedzenie nie powoduje tycia!

Zanim jednak rozsmakujemy się w orzechach warto zauważyć jeszcze jeden wniosek płynący z holenderskiego badania. Chociaż orzeszki ziemne okazały się równie korzystne jak jedzenie innych orzechów (np. włoskich, brazylijskich), to masło orzechowe nie miało żadnego wpływu na zdrowie uczestników. Chcąc korzystać z całego dobra orzechów – sięgaj po produkty jak najmniej przetworzone!

baner-największy-leń

Zobacz także

Czy przekąski przed snem zawsze powodują tycie?

Batonik czekoladowy z masłem orzechowym i pestkami dyni

Super żywność, dzięki której unikniesz zawału serca!

Comments

komentarze