9 substancjach odżywczych, które powinien „brać” każdy kto cierpi na depresję

0
2976
depresja

Jeśli chcesz schudnąć, to jedyną słuszną drogą jest zmiana nawyków żywieniowych. Możesz to zrobić w Klubie Kasi

Co rusz to słyszymy o milionach ludzi cierpiących na depresję i często zadajemy sobie pytanie, czy to prawdziwa choroba czy syndrom wymyślony przez koncerny farmaceutyczne produkujące leki takie jak Prozac.

Faktycznie bowiem o depresji mówi się bardzo często i to nie tylko w zblazowanej Ameryce. Także polscy doktorzy zaczęli chętnie przepisywać leki antydepresyjne, które mają magicznie odczarować nasze życie i natchnąć je optymizmem.

Leki te na pewno są nadużywane i zapisywane w przypadkach zupełnie niepotrzebnych. Niemniej jednak, pozostaje smutnym faktem, że w Polsce na zdiagnozowaną depresję cierpi ok. 1,5 miliona ludzi, a na całym świecie ponad 350 milionów. Dotyka ona zwykle ludzi pomiędzy 20 a 40 rokiem życia (częściej kobiety) i prowadzi do wielkich dramatów rodzinnych, łącznie z samobójstwami. Problemu więc ignorować na pewno nie można…

efekty jedzenia pszenicy

Depresja to nie jest przygnębienie!

Zanim jednak ogłosimy, że ktoś ma depresję, warto rozróżnić gorsze okresy w życiu, które spotykają każdego z nas, od klinicznej choroby, która znacząco utrudnia, a czasem nawet uniemożliwia codzienne funkcjonowanie – w pracy, w domu, w społeczności…

Depresję uznaje się za stan długotrwałego złego samopoczucia, które objawia się:

  • Poczuciem beznadziei i niemocy
  • Wszechogarniającym smutkiem
  • Wyjątkowo niską samooceną
  • Poczuciem rozdrażnienia i nietolerancją wobec innych
  • Brakiem motywacji i zainteresowania czymkolwiek dookoła, zwłaszcza dawnymi pasjami
  • Niemożnością podjęcia większości decyzji
  • Poczuciem strachu
  • Myślami o samobójstwie lub samookaleczeniu, a w skrajnych przypadkach także próbami rękoczynów

Jakie zmiany zachodzą w depresyjnym mózgu?

Przyczyny depresji mogą być bardzo różne – od traumatycznych przeżyć, przez poród (w przypadku kobiet), a skończywszy na niekorzystnej sytuacji finansowej. Naukowcy doszukują się źródeł także w braku określonych witamin (zwłaszcza witaminy D związanej z promieniowaniem słonecznym), diecie, przyjmowaniu leków hormonalnych, skłonnościach genetycznych i wielu innych czynnikach.

Co wiemy na pewno, to że w mózgu człowieka w stanie depresji zachodzą określone zmiany, które da się zaobserwować za pomocą rezonansu magnetycznego. W tym kontekście depresja nie może być więc nazywana chorobą emocjonalną czy „wymyśloną”, bowiem zmiany w mózgu mają charakter fizyczny. Mowa tu szczególnie o:

  • Zmniejszeniu części zwanej hipokampem, odpowiadającej za pamięć, uczenie się i emocje
  • Skurczenie się kory przedczołowej, która wydziela hormony kontrolujące uczucia, m.in. serotoninę czy dopaminę
  • Powiększenie się ciała migdałowatego, związanego z wykryciem przez umysł sytuacji zagrożenia

Popularne: Ten codzienny rytuał sprawi, że szybko zgubisz zbędne kilogramy!

Leczenie depresji

Depresja niestety rozwija się po cichu miesiącami, a nawet latami, często będąc lekceważona przez otoczenie chorego, co w konsekwencji tylko pogłębia problem. Gdy stan jest już na tyle dramatyczny, że wymagana jest gwałtowna interwencja, często połączona z hospitalizacją, pacjentom od razu podaje się koktajle leków przeciwdepresyjnych, które:

  1. Nie zawsze są dobrze dobrane
  2. Wprowadzają często w stan otępienia i apatii
  3. Uzależniają
  4. Nie rozwiązują problemów, tylko je oddalają

Naturalnie, w wielu przypadkach kuracja lekami antydepresyjnymi jest konieczna, choćby ze względu na zagrożenie życia chorego, ale nie da się tak naprawdę pokonać depresji bez odpowiedniej psychoterapii i pełnego zgłębienia problemu.

Naturalna samopomoc

Depresji, przynajmniej w początkowych fazach, można też zaradzić samodzielnie, w warunkach domowych, zarówno poprzez ćwiczenia mentalne, jak i naturalne środki przeciwdepresyjne. Co może pomóc:

  • Przyjmowanie suplementów z kwasami omega 3 – pomagają one przywrócić hipokamp do normalnych rozmiarów i odgrywają zasadniczą rolę w zwalczaniu depresji sezonowej oraz zapobieganiu rozwojowi stanów depresyjnych. Zwłaszcza kwas EPA (obecny tylko w tłuszczach z ryb) w badaniach klinicznych okazuje się przynosić znakomite rezultaty w łagodzeniu zdiagnozowanej depresji.
  • Całoroczna suplementacja witaminą D3. Witamina D odgrywa ważną rolę w neurotransmisji, niedobór witaminy D jest związany z szeregiem zaburzeń neurologicznych i mózgowych zaburzeń, w tym zaburzenia funkcji poznawczych i chorobą Alzheimera, chorobą Parkinsona, udarem mózgu, padaczką, depresją.
  • Suplementacja witaminą B12 u osób z niedoborami ma zasadniczy wpływ na poziom hormonów szczęścia wydzielanych przez mózg.
  • Nasłonecznienie – ekspozycja na promienie słoneczne (oraz sztuczna fototerapia) znacząco podnosi poziom witaminy D w organizmie i przynosi wspaniałe rezultaty w redukowaniu stanów depresyjnych.
  • Magnez również okazuje się mieć znaczący wpływ na łagodzenie zaburzeń psychologicznych takich jak stres, depresja, pesymizm, przewlekły smutek, bezsenność, stany irytacji czy depresja poporodowa. Idealnie jest przyjmować preparat łączący magnez z witaminą B6.
  • Regularne uprawianie sportu – aktywność fizyczna nie tylko sprzyja masie mięśniowej i szkieletowi. Naukowcy są zgodni, że sport niesie ze sobą lepsze dokrwienie mózgu, więcej tlenu, a także naturalny bodziec do uwalniania hormonów szczęścia.
  • Dieta bogata w olej kokosowy
  • Olej lniany
  • Jajka w udowodniony sposób pozwala zwiększyć wydzielanie serotoniny – tak jak robią to leki typu Prozac.

Popularne: Czy znasz wszystkie zastosowania oleju kokosowego?

Co jeszcze możesz zrobić?

  • Zamiana kawy na zieloną herbatę przynosi wielu pacjentom bardzo wyraźną poprawę samopoczucia. Nadmiar kofeiny ma bowiem negatywny wpływ na równowagę hormonów mózgowych, zaś zawarta w zielonej herbacie L-teanina redukuje stres i wspomaga wydzielanie dopaminy.
  • Zioła takie jak żeń-szeń, bazylia azjatycka czy lukrecja pomagają obniżać poziom hormonów stresu, zwłaszcza kortyzolu.
  • Rumianek i lawenda stosowane codziennie w formie herbaty i aromaterapii pomagają wyciszyć niepokój, lepiej spać i łatwiej się relaksować.
  • Ćwiczenie wdzięczności – badania psychologiczne dowodzą, że codzienne wyszukiwanie powodów do wdzięczności za to, co się nam przydarzyło, ma znaczący wpływ na strukturę mózgu i może pozytywnie pobudzać korę przedczołową.
  • Codzienna medytacja polegająca na „wyłączeniu mózgu” i swobodnej obserwacji przepływających myśli, połączonej z płynnym oddechem, przynosi zaskakujące rezultaty w przypadku stresu, depresji, niepokoju czy nawet zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych.

Zobacz także:

8 witamin wspierających zdrowie i urodę kobiet

Na tej diecie schudnie nawet największy leń! Rekord to – 40 kg!

Te dwie witaminy przyjmowane razem, mogą zmniejszyć osteoporozę o 25%

Źródła:

http://www.nature.com/mp/journal/v21/n6/full/mp201569a.html

http://www.helpguide.org/articles/depression/depression-signs-and-symptoms.htm

http://www.nhs.uk/Conditions/Depression/Pages/Symptoms.aspx

https://www.davidwolfe.com/depression-changes-brain-3-ways-fix/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19499625

http://everydayroots.com/depression-remedies

http://www.medical-hypotheses.com/article/S0306-9877(06)00103-4/abstract?cc=y=