Katarzyna Gurbacka
Dietetyk
Promotor Zdrowego Odżywiania
Autorka Diety Venus

Jakie korzyści zdrowotne mają ogórki kiszone?


Jak szybko schudnąć nawet jeśli jesteś łakomczuchem?


11 PRZEPISÓW SPALAJĄCYCH
TŁUSZCZ

Moja Droga,
Jeśli chciałabyś schudnąć, ale nie lubisz się głodzić, a może nawet tak jak ja lubisz dużo i smacznie zjeść, to koniecznie musisz to przeczytać...

Ogórki kiszone to specyficzny produkt -Polacy i przedstawiciele innych narodów środkowej Europy je uwielbiają, natomiast w innych krajach, traktowane są z dużą podejrzliwością. Na szczęście, wraz z modą na naturalne, zdrowe jedzenie, do jedzenia naszego polskiego przysmaku, przekonuje się coraz więcej osób.

Ogórki nie są wyłącznie przysmakiem kuchni polskiej

Ogórki kiszone występują także w kuchniach innych krajów, takich, jak:

  • Indie – pod nazwą gherkin

  • W kuchni żydowskiej – gdzie dzielą się na „świeże” oraz „stare”, w zależności od czasu fermentacji. Są szczególnie popularne w Nowym Jorku, Rosji, na Ukrainie i w Polsce.

  • Na Węgrzech – gdzie do ogórków zwykle dodaje się octu

  • We Francji – od ogórków w occie wzięła się nazwa „korniszony”.

  • W Szwecji i Danii – gdzie przygotowuje się je dopiero po pocięciu na plasterki

6 korzyści

Dlaczego warto jeść ogórki kiszone?

Ogórki kiszone to nie tylko świetny smak – są niskokaloryczne i zawierają dużo błonnika, który daje uczucie sytości i zapobiega zaparciom.

1. Błonnik zmniejsza także poziom cholesterolu i zmniejsza wchłanianie tłuszczu z pożywienia.

2. Ogórki kiszone to produkt podlegający fermentacji, która prowadzi do zwiększenia ilości witamin.

3. Witamina K – w diecie większości osób jest zbyt mało witaminy K, ponieważ jej źródłem są wyłącznie produkty fermentowane (jak na przykład japoński produkt, z fermentowanej soi-natto). Na szczęście, nasze polskie ogórki zawierają 72.1 mikrogramów witaminy K w jednej porcji, co stanowi aż 58% dziennego zapotrzebowania dla mężczyzn i 80% dla kobiet. Taka sama porcja ogórków przed kiszeniem zawiera tylko 17.1 mikrogramów witaminy K. Witamina K wpływa na krzepnięcie krwi i gospodarkę wapniową organizmu.

4. Witamina A – ogórki kiszone to bogate źródło witaminy A – jedna porcja zaspokaja prawie 40% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę dla mężczyzn i 50% dla kobiet. Witamina A dostępna w ogórkach kiszonych, wpływa korzystnie na krew, reguluje pracę tarczycy i wspiera wzrok.

5. Witamina C – ogórki to także bogate źródło witaminy C – jest jej dwa razy więcej niż w zwykłych ogórkach.

6. Probiotyki – wszystkie fermentowane produkty, zawierają kwas mlekowy i dużą ilość probiotyków. Bakterie mlekowe nadają im smaku i wpływają korzystnie na nasze jelita, poprawiają odporność i oczyszczają organizm.

Podczas fermentacji dochodzi także do produkcji acetylocholiny, która reguluje ciśnienie krwi, zmniejsza zaparcia i poprawia pracę układu nerwowego. W ogórkach kiszonych znajdują się także izotiocyjaniny, substancje o potencjalnym działaniu nowotworowym. Zawierają także antyoksydanty, takie, jak antocyjany.

Popularne: Bakterie, które leczą i odchudzają. Ile ich masz? Zrób prosty test!

Co z zawartością soli w ogórkach, czy szkodzi?

Zawartość soli największym minusem ogórków jest duża zawartość soli – jest ona konieczna po to, by zahamować rozwój bakterii podczas kiszenia. Jeśli jesteś na diecie małosolnej, unikaj ogórków kiszonych.

Pozytywne działanie na organizm mają zarówno same ogórki, jak i sok z ogórków kiszonych. Nie należy go jednak przyjmować w dużych ilościach, ze względu na sporą zawartość soli.

Zdrowy układ pokarmowy wpływa na odporność

Rzadko kiedy zdajemy sobie z tego sprawę, ale w żywności znajduje się ogromna ilość bakterii, które nie giną w czasie gotowania. Dopiero wysokie pH w żołądku pozwala zniszczyć bakterie, grzyby i pierwotniaki. Niestety, ale ten system wraz z wiekiem działa coraz słabiej i w wieku 70 lat, znacznie wzrasta ryzyko zarażenia różnymi chorobami drogą jelitową. Z tego powodu, starsze osoby są znacznie bardziej narażone na zarażenia salmonellą i innymi chorobami. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy, jest zbyt mała ilość bakterii jelitowych.

ocet jabłkowy właściwości

Naukowcy odkryli, że niedobór zdrowych bakterii, jest związany z przyśpieszonym starzeniem, osłabieniem organizmu oraz ryzykiem wcześniejszej śmierci.

Obecnie trwają badania, które mają na celu wyjaśnić dokładny związek tych dwóch czynników. Jedno jest pewne – uzupełnianie flory jelitowej za pomocą odpowiedniej diety (bogatej między innymi w produkty kiszone), wpływa korzystnie na zdrowie.

Zobacz też: Ta herbatka, działa lepiej niż aspiryna (skraca czas choroby nawet o 5 dni)

Niedobór bakterii jelitowych to przyczyna otyłości

Jednym z czynników prowadzących do otyłości, jest stan zapalny, spowodowany przez endotoksyny wydzielane przez szkodliwe bakterie. Gdy jesz zbyt dużo „śmieciowego jedzenia” (szczególnie cukru i węglowodanów prostych), dochodzi do ich rozwoju. Endotoksyny przechodzą następnie przez ściany jelita, rozregulowując pracę podwzgórza. Ten ośrodek kontroluje apetyt, a naukowcy odkryli powiązanie między stanem zapalnym podwzgórza, a otyłością.

W jaki sposób odwrócić ten proces? Najprościej jest zwiększyć ilość pożytecznych bakterii, przez zwiększenie ilości fermentowanej żywności w diecie. Bardzo dobrym rozwiązaniem, są ogórki kiszone, które dodatkowo hamują apetyt, z uwagi na dużą zawartość błonnika.

Czy wiesz, że ogórki to także superfood

W grupie produktów określanych mianem superfood, znajdują się przede wszystkim egzotyczne owoce i warzywa. Okazuje się jednak, że nasze zwykłe ogórki kiszone, także powinny się znaleźć w tym gronie. Stosuje się je w diecie GAPS, która koncentruje się na „leczeniu i uszczelnianiu” jelita poprzez wprowadzenie aminokwasów, minerałów, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, a także pokarmów fermentowanych jak kiszone ogórki. Dieta ta z powodzeniem pozwala zmniejszyć objawy takich chorób, jak:

  • autyzm

  • padaczka

  • zmiany nastroju

  • stany zapalne stawów

  • stwardnienie rozsiane

  • celiakię

  • i wiele innych dolegliwości

Dieta GAPS obfituje w produkty fermentowane, które chelatują toksyny i odtruwają organizm, usuwając z niego metale ciężkie. 

Ogórki wpływają także na

  • zwiększenie wchłaniania witamin i minerałów

  • zmniejszenie wchłaniania tłuszczu

  • obniżenie ryzyka nowotworów

  • zmniejszenie objawów trądziku

Podsumowanie

Ogórki kiszone są dobrą alternatywą dla warzyw i owoców w okresie zimowym. Proces fermentacji sprawia, że ogórki zyskują wyjątkowych właściwości i będą znacznie bardziej wartościowe, od mrożonych warzyw dostępnych w sklepach. Są szczególnie wartościowe ze względu na zawartość probiotyków, błonnika i witaminy K.

Zobacz też:

Dieta przy Hashimoto, co jeść aby czuć się lepiej i ułatwić sobie odchudzanie?

Cudowna przyprawa, czarny pieprz. Zobacz na co jest dobry?

Jak stosować ocet jabłkowy na odchudzanie, najlepsze sposoby?

Comments

komentarze