brokuły wartości odżywcze

Chcesz szybciej schudnąć, ściągnij za darmo nowy ebook „9 ODCHUDZAJĄCYCH napojów” kliknij tutaj >>

BROKUŁY WŁAŚCIWOŚCI DLA ZDROWIA, KTÓRE WARTO ZNAĆ

Brokuły znane były w świecie kulinariów jeszcze przed pojawieniem się kalafiora. Już w starożytnej Grecji i Rzymie traktowano je jako największy przysmak i do tej pory zachowały opinię jednego z najcenniejszych warzyw śródziemnomorskiej kuchni.

Brokuły nie przez przypadek są nazywane jednymi z najzdrowszych warzyw na świecie. Zawierają witaminy A, C oraz kwas foliowy, jak również są doskonałym źródłem minerałów, takich jak wapń i potas.

Wśród korzyści zdrowotnych brokułów przede wszystkim wymienia się ich silne działanie antynowotworowe. Otóż zawarte w nich glukozynolany wchodzą w reakcję z enzymem o nazwie mirozynaza, w wyniku czego uwalnia się niezwykle cenny związek chemiczny – sulforafan. To właśnie, dzięki niemu brokuły zyskują cenne właściwości, do których należy m.in. zabijanie komórek rakowych.

BROKUŁY WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE:

  • wzmacniają stawy – wszystko, dzięki wysokiej zawartości witaminy C, która działa antybakteryjnie, buduje chrząstkę, poprawia stan tkanki łącznej oraz wpływa na kondycję stawów i ścięgien. Brokuły są polecane osobom cierpiącym na zapalenia stawów i dnę moczanową.
  • regulują poziom cukru we krwi – są bardzo korzystne w diecie cukrzyków, gdyż dzięki zawartości chromu, obniżają poziom cukru we krwi. Mają niski indeks glikemiczny- IG 15.
  • obniżają ciśnienie krwi – brokuły to bogactwo potasu, który udrażnia naczynia krwionośne oraz przyspiesza wydalanie sodu z organizmu.
  • obniżają ryzyko chorób serca – zawierają sulforafan, czyli izotiocyjanian, który udrażnia tętnice oraz chroni i regeneruje naczynia krwionośne.
  • poprawiają stan skóry – sulforafan ma również działanie przeciwzmarszczkowe oraz chroni skórę przed szkodliwymi działaniami promieni UV. Z kolei zawarta w brokułach glukorafanina wpływa na regenerację komórek skóry.
  • działają korzystnie na wzrok – dzięki zawartości luteiny, zeaksantyny, witaminy B2 i witaminy C, brokuły dbają o zdrowie naszych oczu. Są to substancje, które
    zmniejszają ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej.
  • są antyrakowe – badania udowodniają, że sulforafan zawarty w brokułach hamuje nowotworowe mutacje DNA oraz zabija komórki rakowe. Co więcej, chroni przed rakiem jelita grubego, prostaty, piersi oraz płuc. Warto jednak wiedzieć, że brokuły nie tracą swoich antyrakowych właściwości, jeśli ugotujemy je w odpowiedni sposób – poleca się blanszowanie brokułów w temperaturze 76°C lub gotowanie brokułów na parze przez 3-4 minuty.
  • wspierają odchudzanie – dzięki sporej zawartości błonnika, brokuły przez dłuższy czas dają uczucie sytości. Z tego względu warto je włączyć do swojego jadłospisu przy diecie odchudzającej – nie należy ich jednak traktować jako głównego składnika diety, gdyż mogą powodować wzdęcia.
  • zmniejszają anemię – brokuły dostarczają nam sporą dawkę żelaza, dlatego przeciwdziałają anemii. Sa one polecane szczególnie karmiącym matkom, kobietom w ciąży oraz osobom, które mają częste krwotoki z nosa.
  • działają antystresowo – brokuły wspierają produkcję dopaminy, która zmniejsza stres i nerwowość. Dostarczają energii oraz zapobiegają bezsenności.

Zobacz także:

Comments

komentarze