ciśnieniomierz

Kasia Gurbacka
Dietetyk
Promotor Zdrowego Odżywiania
Autorka skutecznego planu jedzenia Dieta Venus

suplementy przy nadcisnieniiuNadciśnienie tętnicze to problem, z którym zmaga się około 1 miliarda osób na całym świecie. Wiele z nich nawet nie zdaje sobie sprawy z podwyższonego ciśnienia, ponieważ długo nie daje żadnych objawów. Dlatego ta choroba rozwija się podstępnie, przyspieszając rozwój miażdżycy w naczyniach krwionośnych. To z kolei prowadzi do chorób serca, naczyń mózgowych, nerek, oraz wielu innych powikłań. Światowa Organizacja Zdrowia ujawnia, że schorzenia związane z nadciśnieniem, oraz jego powikłania znajdują się wśród pierwszych 10 przyczyn zgonów na świecie. Dlatego działania mające na celu obniżenie ciśnienia tętniczego są niezmiernie ważne.


Jak szybko schudnąć nawet jeśli jesteś łakomczuchem?


11 PRZEPISÓW SPALAJĄCYCH
TŁUSZCZ

Moja Droga,
Jeśli chciałabyś schudnąć, ale nie lubisz się głodzić, a może nawet tak jak ja lubisz dużo i smacznie zjeść, to koniecznie musisz to przeczytać...

Zobacz też: 10 naturalnych sposobów na obniżenie ciśnienia krwi

Suplementy diety obniżające ciśnienie tętnicze

1) Tran rybi
Tran rybi może być postrzegany jako koncentrat kwasów tłuszczowych omega-3. Te związki mają silne działanie biologiczne na organizm – na tyle, że przypisuje się im działanie lecznicze. Tran jest zupełnie inny w składzie, niż popularne oleje roślinne. W tych drugich dominuje kwas ALA (alfa-linolenowy). Nie jest on jednak tak użyteczny, jak kwasy tłuszczowe omega-3 dominujące w tranie – kwas dokozaheksanowy (DHA) oraz kwas eikozapentanowy (EPA).

Niestety, nasz organizm bardzo słabo przekształca ALA w pozostałe kwasy tłuszczowe omega-3, dlatego właśnie tran oraz świeże ryby są najlepszym – i całkowicie naturalnym ich źródłem.
Jak wykazują badania naukowe, efekt na ciśnienie tętnicze w przypadku suplementów z tranem zależy od dawki. Powyżej 3g dziennie, efekt obniżenia ciśnienia zaczyna być widoczny. Natomiast tran nie ma takiego efektu u osób bez nadciśnienia, jak informuje Journal of Hypertension w publikacji z 2002r. Czy tran ma jakieś skutki uboczne? Wiele badań nie znalazło działań niepożądanych, ale uczestnicy często narzekali na jego… okropny smak. Na szczęście na rynku znajdują się również preparaty smakowe.

Popularne: Czy wiesz jak wiele może zdziałać olej kokosowy? Przekonaj się, to istny cud natury

2) Koenzym Q-10
Koenzym Q-10 może być traktowany jako prawdziwa rewolucja w leczeniu nadciśnienia. Po 4 miesiącach suplementacji, aż 51% uczestników mogło zmniejszyć ilość, lub całkowicie odstawić leki przeciw nadciśnieniu, a wydolność ich serca znacznie się poprawiła, jak podaje Molecular Aspects of Medicine.

Nowszy przegląd badań klinicznych opublikowany w Biofactors w 2003r. informuje, że za pomocą tego suplementu udaje się obniżyć wartość ciśnienia tętniczego skurczowego o 16 mmHg, a rozkurczowego o 10 mmHg. Koenzym Q-10 jest pozbawiony skutków ubocznych, i wedle autorów może wspomagać leczenie nadciśnienia w połączeniu ze standardowymi lekami. Prawdopodobnie jednak, pozytywne skutki koenzymu Q-10 widoczne są tylko o tych osób, które mają niedobory tego składnika.

Popularne: Tę dietę możesz stosować przy nadciśnieniu

3) Wapń
Wapń to pierwiastek, który nie tylko buduje nasze kości. Jest również niezbędny w prawidłowym skurczu mięśni, w tym serca, bierze udział w krzepnięciu krwi a także w regulacji ciśnienia tętniczego. Jak sugerują naukowcy na łamach American Journal of Hipertension, u niektórych osób z predyspozycjami genetycznymi właściwy poziom wapnia ma kluczowe znaczenie w regulacji ciśnienia tętniczego – chociaż te geny nie zostały dotąd odkryte.

Ponadto, odpowiednia suplementacja wapnia nie tylko może obniżać ciśnienie tętnicze, ale wzmacniać efekt ograniczenia ilości sodu w diecie. Obniżenie ciśnienia tętniczego jest wyraźne u ludzi, którzy mają niedobory wapnia w diecie, jak zauważają badacze na łamach Hypertension. Na rynku obecnych jest wiele suplementów diety zawierających wapń, jednak jak sugerują niektóre z badań z The Journal of Nutritional Science and Vitaminology, lepiej od komercyjnych preparatów wchłaniają się suplementy, uzyskane z koralowców.

Skamielina koralowca wytwarzana jest przez żywe organizmy, i prawdopodobnie unikalna sieć tworzona przez cząsteczki minerałów sprawia, że zawarte w nich pierwiastki są o wiele lepiej przyswajalne przez ludzki organizm.

4) Potas
Ponad 30 badań klinicznych, liczne doświadczenia na zwierzętach oraz przeprowadzone w laboratoriach dokumentują pozytywny wpływ tego pierwiastka na nadciśnienie tętnicze. U osób z nadciśnieniem efekt potasu obniżający ciśnienie jest blisko 3-krotnie większy, niż u osób z normalną wartością ciśnienia, co dowodzi jego istotnej roli w regulacji tego parametru.

Przy dużej ilości soli w diecie, efekt obniżający ciśnienie jest jeszcze wyraźniejszy. Niski poziom potasu może być skutkiem niektórych leków na nadciśnienie (leków moczopędnych). Naukowcy zalecają jednak, aby polegać na naturalnych źródłach tego pierwiastka – warzywach i owocach. Dużo potasu zawierają banany, migdały, czarne jagody, marchew, czekolada a przede wszystkim – zielone warzywa.

Wysoki poziom potasu jest szkodliwy, mogąc powodować arytmię serca. Zanim zaczniesz zwiększać ilość potasu w diecie, zbadaj jego poziom, szczególnie jeśli cierpisz na chorobę nerek.

5) Kakaokakao
Jak wskazują dowody z badań klinicznych, zawarte w produktach z kakaowca związki organiczne, jak polifenole, flawonoidy oraz antyoksydanty mogą znacznie obniżać ciśnienie tętnicze, szczególnie u osób z nadciśnieniem.

Ponadto kakao ma korzystny wpływ na poziom insuliny, uwrażliwiają komórki na jej działanie, przeciwdziałając rozwojowi cukrzycy. Takich efektów możemy się jednak spodziewać tylko w przypadku gorzkiej czekolady, o wysokiej zawartości roślinnych flawonoidów rozszerzających naczynia krwionośne, co sprawdzili naukowcy z University of L’Aquila we Włoszech przy współpracy z Tufts University w Bostonie. Czekolada, przy zachowaniu odpowiedniego bilansu kalorycznego, obniża średnie ciśnienie skurczowe o 8,5 mmHg!

6) Zielona herbata
Regularne picie zielonej herbaty przedłuża życie, jak informują 10-letnie obserwacje japońskich badaczy. Zielona herbata silnie obniża ryzyko chorób serca, które są największym zagrożeniem dla osób z podwyższonym ciśnieniem tętniczym – w szczególności u kobiet. 5 szklanek naparu dziennie zmniejsza prawdopodobieństwo choroby serca o ponad 30%! Ponadto zielona herbata zawiera związki, które poprawiają zdolność do koncentracji, zmniejszają stan zapalny i działają ochronnie na naczynia krwionośne, jak piszą eksperci z witryny WebMD.

Zobacz także: Czy wiesz, że można schudnąć i oczyścić organizm już w 14 dni? Mamy na to potwierdzenie!

7) L-arginina
Arginina jest aminokwasem, który naturalnie występuje w naszym organizmie. W stanach niedoboru, człowiek potrafi go sobie sam wytwarzać z dostępnych źródeł. Jednak badania naukowe, opisane przez autorów w Amino Acids w 2014r. sugerują, że ten suplement może odwracać szkody w naczyniach krwionośnych, które związane są z nadciśnieniem tętniczym.

Eksperci z Mayo Clinic twierdzą, że istnieją dowody na jej skuteczność w ograniczaniu powikłań cukrzycy, miażdżycy, i zapobieganiu skutkom starzenia. Chińscy naukowcy podają, że ten suplement mogą również stosować bezpiecznie kobiety w ciąży zmagające się z podwyższonym ciśnieniem tętniczym, jako środek zapobiegający istotnym powikłaniom u ciężarnych (rzucawce i stanowi przedrzucawkowemu), i nie ma niekorzystnego wpływu na dziecko w badanej grupie 916 osób. Jednak przed zastosowaniem takich suplementów warto skontaktować się z lekarzem, ponieważ może wpływać negatywnie na skuteczność innych leków na nadciśnienie.

8) Witamina Cpomarańcza
Witamina C jest ulubionym suplementem Polaków, którą postrzega się jako lek na przeziębienie. Chociaż nie ma na to wystarczających dowodów naukowych, wiadomo, że witamina ta poprawiaja stan skóry poprzez udział w syntezie kolagenu, i zapobiega skutkom działania wolnych rodników – a to tylko niektóre z jej właściwości.

Do tych należy doliczyć również obniżanie ciśnienia tętniczego. Omówienie 29 badań naukowych, poddanych analizie przez naukowców z Baltimore (USA), sugeruje że suplementy z witaminą C mogą obniżać skurczowe ciśnienie tętnicze o 5 mmHg, a rozkurczowe o ok. 1,7 mmHg.
Witamina C może również zapobiegać rozwojowi ciśnienia tętniczego, jak udowadniają obserwacje lekarzy na łamach PLoS One. Jednak taki efekt obserwuje się jedynie u osób, które wybierały naturalne źródła tego składnika.

9) GABA – kwas gamma-aminomasłowy
Po 12 tygodniach przyjmowania suplementu z GABA, uczestnikom badania udało się obniżyć ciśnienie tętnicze bardziej niż w grupie stosującej placebo, poinformował w 2009r. Clinical and Experimental Hypertension.

Podobny efekt, omówiony na łamach Nature zauważono przy stosowaniu sfermentowanego mleka, wzbogaconego w GABA, uzyskując obniżenie ciśnienia skurczowego średnio aż o 17,4 mmHg. Wyniki badania są obiecujące, jednak wymagają dalszych potwierdzeń, ponieważ poddano mu bardzo niewielką grupę, liczącą 39 pacjentów, o ciśnieniach krwi nieznacznie przekraczających wartości prawidłowe.

10) Błonnik
Błonnik to niestrawialne włókna roślinne. Oczywiście, posiada kalorie – jednak te całkowicie się nie wchłaniają. Ma wiele funkcji w naszym organizmie – odżywia dobrą florę jelitową, mającą wpływ na nasz układ odpornościowy, sprzyja odchudzaniu, reguluje pracę jelit, a jego regularne spożycie może nawet zapobiegać nowotworom!
Do korzyści ze zwiększonego spożywania błonnika trzeba również zaliczyć jego pozytywny wpływ na ciśnienie tętnicze. Jest on większy w przypadku skurczowego ciśnienia tętniczego, jak zauważają naukowcy z Luizjany w USA.

Zobacz także:

dieta venus jak schudnac

Comments

komentarze