Jeśli chcesz schudnąć, to jedyną słuszną drogą jest zmiana nawyków żywieniowych. Możesz to zrobić stosując Dietę Venus, dołącz też do naszej społeczności Venusek, specjalnej grupy na Facebooku, gdzie nawzajem się wspieramy, wymieniamy przepisami i działamy!

Czy jarmuż ma aż tyle właściwości dla zdrowia?

Tytuł tego wpisu wcale nie jest przesadzony! Po przeczytaniu artykułu IŻŻ (Instytut Żywności I Żywienia) oraz innych naukowych opracowań, nie pozostaje nawet cienia wątpliwości jak ważne jest dla naszego zdrowia, jedzenie jarmużu i innych warzyw z rodziny kapustowatych.

Jarmuż to wspaniałe i cenne warzywo należące do tej samej rodziny co brokuły, brukselka i kapusta. Znany jest w kuchni od kilkuset lat, ale tak naprawdę dzięki programom telewizyjnym i miłośnikom zdrowej kuchni, został na nowo odkryty i słusznie, bo jest bogatym źródłem wielu cennych składników odżywczych, które wprost zbawiennie wpływają na całe nasze ciało.

Popularne: 7 przypraw, które chronią Twoje ciało?

Czym tak bardzo jarmuż się wyróżnia?

  1. Jarmuż zawiera sporą dawkę glukozynolanów i sulfotlenku cysteiny, składników odżywczych, które uważa się, że mogą uaktywnić pewne enzymy w wątrobie i zneutralizować potencjalne substancje rakotwórcze.
  2. Jarmuż, podobnie jak brokuły, brukselka i kapusta, zawiera sulforafan składnik, który ma działanie antynowotworowe i antybiotykowe działanie bakteriobójcze wobec Helicobacter pylori, która jest odpowiedzialna za chorobę wrzodową żołądka, która zwiększa ryzyko wystąpienia raka żołądka[1].

Sulforafan zmniejsza także ryzyko nowotworu okrężnicy, odbytu i raka piersi. Liczne badania wykazały, że działanie sulforafanu polega na hamowaniu procesów samoodnowy komórek macierzystych raka piersi, co prowadzi do spadku ich liczebności, a w końcu do ich eliminacji.[2]

Popularne: Przepis na chipsy z jarmużu

3. Zawarte w jarmużu izotiocyjaniany, zmniejszają ryzyko zachorowania na raka pęcherza moczowego.

4. Jeśli chodzi o witaminy i minerały to jarmuż jest bogatym źródłem witaminy K, C, która dba o naszą odporność na bakterie i wirusy.

5. Ponadto jarmuż zawiera sporo wapnia, żelaza, potasu, witaminy młodości czyli wit.E oraz błonnika.
6. Jarmuż zawiera także flawonoidy min. kaemferol, który uważa się, że zmniejsza ryzyko raka jajnika nawet o 40%.

7. Wreszcie, jarmuż zawiera karotenoidy, naturalne super antyutleniacze min. luteinę i zeaksantynę, które chronią oczy przed promieniowaniem ultrafioletowym i zmniejszają ryzyko zaćmy.

8. Jarmuż zawiera także cenną dla naszego dobrego zdrowia prowitaminę A. Jedna szklanka jarmużu zawiera 33 kalorie, 5 gramów błonnika i 15% dziennego zapotrzebowania na wapń i witaminę B6, 40% magnezu, 180% witaminy A, 200% witaminy C, a 1.020% z witaminy K.

Tak więc miłe moje, zjadamy jarmuż:)

ZOBACZ TEŻ:

Czy olej kokosowy naprawdę jest taki zdrowy ? (poznaj naukowe fakty)

Jak działa ocet jabłkowy na odchudzanie?

5 produktów, których lepiej nie jeść, jeśli chcesz schudnąć

 

[1]Dieta w walce z rakiem. Profilaktyka i wspo-
maganie terapii przez odżywianie.Beliveau R, Gingras D.
Warszawa: Oficyna Wyd. Delta W-Z;
2007. s. 81-92.
[2]Li Y, Zhang T, Korkaya H, Liu S, Lee HF, Newman B, Yu Y, Clouthier SG, Schwartz SJ, Wicha MS, Sun D.Sulforaphane inhibits breast cancer stem cells.Clin Cancer Res. 2010;16(9):2580-90.

Comments

komentarze